sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Praha

Syysloma lähenee loppuaan. Mekin pääsimme kotiin Sallaan viime yönä. Tänne oli tullut tässä välissä lumet! Onneksi M:n veli kävi viikolla laittamassa pattereihin lämmöt, mutta oli täällä aika viileä. Ei se sitten keskellä yötä auttanut kuin ruveta lämmittämään leivinuunia.

Takana on aivan ihana Prahan reissu! Silti oli mukava palata kotiinkin. Meillä lähtö Sallasta viikko sitten venähtikin yhdellä päivällä: mukaan lähtevät lihat piti vakumoida, tavarat piti pakata, pihaa laittaa ja vaihtaa talvirenkaat. Kun lopulta olisimme olleet valmiit lähtemään, kello olikin jo 7 illalla, joten päätimme jäädä yöksi vielä Sallaan ja lämmittää saunan.

Matka kohti Paimelaa alkoi lauantaiaamuna ja perille pääsimme iltakahdeksalta. Siellä olikin porukoilla odottamassa sisko lapsineen, Ahti etunenässä. Tapasin myös vihdoin uuden tulokkaan, kummityttöni. Aivan ihana vaavi. Lasten kanssa menikin viikonloppu touhutessa. Piha oli täynnä lehtiä ja niistä piti tehdä Ahdin kanssa kasa, joita heitellä. Illalla käytiin vielä rannalla heittelemässä leipäkiviä.

Prahaan lähtö oli maanantai-iltapäivänä. Lento oli lyhyt, vajaa kaksi tuntia. Lentokentältä pääsi kätevästi bussilla metrolle, jolla päästiin hotellin lähelle. Muutenkin julkinen liikenne toimi Prahassa erittäin hyvin ja metrolla ja raitiovaunulla matkustaminen oli todella halpaa! Majoituimme Hotel Seven Days- nimisessä hotellissa, Žitna- kadulla. Hotelli oli loistava valinta, keskusta oli kävelymatkan päässä. Olimme varanneet Romantic Getaway- paketin, johon kuului tuloiltana skumppapullo, kynttiläillallinen ja wellness- osaston käyttö yhtenä iltana. Olimme muutenkin tyytyväisiä hotelliin, hintaan kuului runsas buffet- aamupala ja hotelli oli siisti ja palvelu ystävällistä! Voin lämpimästi suositella tätä hotellia! Neljä yötä maksoi kahdelta hengeltä 350€ tuon paketin kanssa. Saunaosasto oli ihana, oli kunnon suomalainen sauna ja poreamme!

Päivät kului kaupungilla ympäriinsä kävellen. Kävimme Prahan linnassa, vanhassa kaupungissa ja tietenkin useissa oluthuoneissa! Olut on tsekkiläisten kansallisjuoma ja kerran erehdyin tilaamaan pubissa vettä, joka jäi tietenkin saamatta. Olut oli halpaa, Prahassa 1.2-2 euroa puolen litran tuopilta! Oluthuoneissa olut oli halvempaa ja mielestäni myös parempaa, se tuli siellä isoista tankeista eikä ollut niin hapokasta. Oluen kanssa piti luonnollisesti syödä rasvaisia ruokia, herkullisimpia oli makkarat, muuten en ihan hirveästi syttynyt tsekkiläisestä keittiöstä. Normaalisti on tottunut saamaan kuituja ja syömään edes jonkin verran kasviksia, niin siellä ei niitä kyllä pahemmin saanut. Olo oli usein iltaisin tukala rasvaisista ruuista. Teen oluthuoneista myöhemmin vielä oman postauksen, missä luettelen meidän suosikkikohteitamme.

Hotellimme sijaitsi Museon lähistöllä

Raatihuoneen alueella oli mm. astrologinen kello

Prahan linna oli upea näky illalla Kaarlensillalta päin

Pyhän Vituksen tuomiokirkko Prahan linnassa

Kiipesimme tuomiokirkon kellotorniin, josta oli hienot näkymät kaupungille

Tällainen hauska piparikauppa löytyi linnalta Kaarlensillalle päin kävellessä, Nerudova- kadulta

Oma ihanuutensa Prahassa oli katukojut, joista pystyi ostamaan kaikenlaista herkkua. Ihastuin myös Glühwein- tyyppiseen juomaan, eli kuumennettuun punaviiniin, johon oli lisätty Becherovka- nimistä likööriä. Becherovkaa oli tarjolla joka ravintolassa ja olihan sitä pakko ostaa myös kotiin, hyvä vaihtoehto glögille!

Kävimme yhtenä päivänä myös Prahan ulkopuolella, Kutna Hora- nimisessä kylässä. Sinne oli Prahasta junalla noin tunnin matka. Siellä meitä kiinnosti lähinnä Sedlecin luukirkko, Kostnice, joka on kirkko, jossa on 40 000 ihmisen luut. Alunperin kirkon ympärillä oli hautausmaa, johon apostoli Henrik haki multaa Golgatasta. Tämän vuoksi monet rikkaat halusivat tulla haudatuksi tälle hautausmaalle. Lisäksi ruttoepidemian ja hussilaissodan aikana alueelle haudattiin runsaasti vainajia. Kirkkoa restaudoissa luista tehtiin koristeitä ja pyramideja kirkkoon. Aika vaikuttava paikka! Kirkon katsastuksen jälkeen pyörimme pari tuntia vielä Kutna Horassa (emme käyneet Unescon perintökohteessa, st. Barbaran kirkossa, mitä sitä turhia).

Torstai- iltana oli varattuna liput balettiin, Joutsenlampeen, joka esitettiin Kansallisoopperassa. En ollut aikaisemmin ollut baletissa ja täytyy sanoa, että tykkäsin kovasti. M ei ehkä nauttinut tilaisuudesta yhtä paljon. Lisäksi Kansallisooppera oli erittäin vaikuttava rakennus!

Sellainen Prahan reissu. Voin kyllä lämpimästi suositella Prahaa, me ainakin tykkäsimme kovasti! Ihmiset olivat ystävällisiä ja kaupunki oli siisti. Turistipaikoissa hinnat olivat ylihintaisia ja listahintoihin lisättiin palvelumaksuja, jotka oli korkeimmillaan 21%. Muuten hinnat olivat halvempia kuin Suomessa. Joskus voisi mennä Prahaan kun siellä on joulumarkkinat, niistä on kuullut paljon hyvää.

Nyt taas paluu arkeen ja työviiko edessä. Lumi peittää jo maata, mutta ensi viikolle on luvannut pari lämpimämpää päivää, jospa silloin saisi kukkasipulit vielä istutettua, pensaat saatiin istutettua ennen lomalle lähtöä. Porohommatkin jatkuvat, joten on hyvä, että saatiin levähdettyä hetki!

1. Ihania kuvia! :) Mäkin tykkäsin kyllä Prahasta, kun siellä joskus kävin. Mitä kuvankäsittelyohjelmaa muuten käytät? Kivoja noi kollaasit!

2. Kiitoksia! Käytän sellasta kun PhotoScape, sillä saa fixattua kun jaksaa värkätä ;) Ilmainen ohjelma, vihjeen sain meidän joukkueen toiselta bloggaajalta ;)