sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Pattaya ja Koh Larnin saari

Ajattelin kertoa lisää kuulumisia reissusta. Kävimme siis kolmessa paikassa, joten voisi tehdä oman päivityksen näistä jokaisesta paikasta. Mielipiteet paikoista ovat minun mielipiteitäni ja on varmasti eriäviä mielipiteitä. Jospa näistä on myös apua / lisäinfoa omaa lomaansa suunnitteleville? Olimme siis suunnilleen viikon Pattayalla, viikon Koh Phanganilla ja vajaan viikon Hanoissa. Joka paikka oli omanlaisensa! Eniten pidin Koh Phanganista, mutta myös Hanoi oli hurmaava! Olin kolme vuotta sitten reissaamassa ystäväni kanssa Etelä-Vietnamissa ja ihastuin maahan tuolloin ja halusin nähdä myös Pohjois-Vietnamia. Käsitelläänpä nyt Pattayaa:

Asuimme Pattayalla Jomtien Beachilla, joka on siis muutaman kilometrin päässä itse Pattayasta. Olimme ekat kolme yötä Jomtienilla, sitten 2 yötä Koh Larnin saarella ja vielä yhden yön Jomtienilla vatsataudin vuoksi. Rannat eivät olleet mitään viehättäviä mielestäni, aivan täynnä tosiaan turisteja ja etenkin venäläisiä turisteja. Ranta oli roskainen ja merivesi samea. Eipä tarvinnut paljon snorklailla. Joka puolella vesijetit surrasivat ja meno oli rauhatonta. Kyllä rannalla pystyi muutaman tunnin makoilemaan aurinkoa ottamassa, mutta kannattaa varautua korvalapuilla! Ellei halua kuunnella venäjää koko ajan. Itse rannasta olin niin masentunut, ettei tullut otettua yhtään kuvaakaan ;)

Iltaisin käytiin kaupungilla. Ekana iltana oli alkoholinmyyntikielto vaalien vuoksi. Reissumme aikana Bangkokissa oli mellakoita, mutta se ei näkynyt Pattayalla mitenkään muuten kuin tosiaan alkoholikieltona. Tämä olikin "hauska" ilmiö, walking streetilla oli aika kuollutta, baarit olivat tyhjinä eikä hauskanpidosta ollut tietoakaan! Olimme pettyneitä kun oltiin odotettu melkoista meininkiä. Seuraavana iltana myyntikielto olikin jo loppunut ja homma oli taas käynnissä! Walking street on kyllä näkemisen arvoinen! Musa pauhaa täysillä baareissa, kadunvarret ovat täynnä ladyboyta, jotka ovat toinen toistaan näyttävämpiä. Kaduilla miehet tulivat ravintolamenun näköisien lappujen kanssa, joista voi valita, mitä viihdettä haluaa: Sylitanssista muihin palveluihin asti. Tarjolla on myös huumeita, anything you want! Eikä rivissä ole ainoastaan thaimaalaisia ladyboyta, mutta myös venäläisiä kollegoja, huomattavasti miehekkäämpinä versioina tosin! Melkoista tarjontaa! Myöhemmin kuulimme, että venäläinen mafia pyörittää omaa osuuttaan tästä karusellista. Ihan hauskahan tuokin oli nähdä, mutta onhan se samalla aika surullista. Kävimme myös kuuntelemassa livemusaa, hyviä bändejä löytyy alueelta!

Tässä kuvia Pattayalta, Pattayan night basaarilta ja walking streetilta:

Jomtienilla kävimme iltaisin night market- alueella, jossa on siis pitkiä myyntikojuja täynnä krääsää, mutta myös herkullista ruokaa! Thaimaalainen ruoka on yksi minun lemppareistani ja parhaat ruoat saimmekin katukojuista. Eikä maksa paljoa! Halvimmillaan saimme kahdelle hengelle ruoat Thaimaassa 3.5 eurolla!

M testasi matoja ja heinäsirkkoja, ei ollut meikäläisen juttu....

...vaan tämä oli: banaani-suklaa-cashewpähkinä- pancake ;)

Yleensä kalat olivat herkullisia, mutta tämä yksilö taisi olla makean (=kuraveden) kasvatti. Lihassa maistui lähinnä multa

Kanan sydämiä ja keuhkoja vartaissa... Testasin näitäkin, ei taaskaan mun juttu ;)

Muutenkin Thaimaassa ja Vietnamissa on erittäin halpaa matkustaa! Yleensä yövyimme 30 euroa yöltä maksavissa hotelleissa, mutta 10-15 eurollakin saa jo majoitusta. Mutta tuolla 30 eurolla sai jo yleensä todella hyviä huoneita. Pattayalla liikutaan sellaisilla lava-autoilla, joihin on tehty penkit lavalle. Kyyti Jomtienilta Pattayalle maksoi 20 bahtia eli noin 45 senttiä, matkat Jomtienin alueella maksoivat 10 bahtia. Kyytiin pääsi kättä heilauttamalla, pois nappia painamalla. Kätevää!

Pattayalta menimme pariksi päiväksi Koh Larnin saarelle. Sitä oli tosiaan mainostettu rauhallisempana paikkana kuin Pattaya, mutta en nyt siitä oikeen vakuuttunut. Laivamatka kesti 45 minuuttia. Majoituimme sataman vieressä ja aamuisin laivoja tuli 10-15 minuutin välein Pattayasta, kaikki aivan täynnä. Laivaan mahtui 300 henkeä, joten voitte laskea, kuinka täynnä turistia saari oli! Vuokrasin skootterin ja ajelin saarta ympäriä ämpäri, yrittäen löytää rauhallisempaa poukamaa, mutta kaikki rannat oli ihan täynnä turistia! Löysin muutaman tyhjän rannan, mutta ne olivat sitten täynnä roskaa! Ei mikään paratiisisaari siis. Illalla turistit  lähtivät pois saarelta ja silloin oli rauhallisempaa. Tällä saarella söin parhaan seafood- noodeliannoksen, hinta oli 50 bahtia eli 1,1 euroa! Koh Larnin saarelta M sai myös vatsatautinsa, jonka vuoksi jouduimme jäämään Pattayalle pariksi yöksi koska minäkin sairastuin.

Paikallinen terkkari ;)

Turistirantojen ulkopuoliset rannat olivat todella roskaisia!

Pattaya mereltä päin katsottuna

Jos Pattayasta etsitään hyviä puolia, niin onhan siellä viihdettä. Ehkä enemmänkin sellainen biletyspaikka. Ja kaikkia esitteitä tutkiessamme huomasimme  että siellä riittäisi kaikenlaista tekemistä. Löytyy vesipuistoa, drag gueen- showta ja eläintarhaakin. Lisäksi Pattaya on edullinen paikka, ruoka on halpaa ja kaikki hoidot edullisia! Kävinkin Pattayalla pedikyyrissä (150 bahtia=3,4€) ja hieronnassa (200 baht=4,5€). Vähän tosin hieronnassa hämäsi, kuun naapuripediltä kuului epäilyttävää huohotusta. Olisikohan ollut happy endingillä? Itse uskon, että tämä käynti oli ainut käynti Pattayalla minun osaltani, tiedän monta parempaakin matkailukohdetta. Mutta ihan hauskaa oli! Lisäksi Pattayalle on lentokentältä lyhyt matka, bussilla tultiin reilu pari tuntia (130baht=n. 3€/hlö) ja takasin Bangkokiin mentiin taksilla tunnissa (1200baht=27€), sen takia taksilla kun minä olin vielä toipilas mutta halusin mahdollisimman pian pois Pattayalta.

Pattayalla ollessamme vietettiin myös kiinalaista uutta vuotta. Alkanut vuosi on hevosen vuosi, tarkemmin vihreän Puu-Hevosen vuosi. Vuoden vaihtumista juhlittiin papattimatoin ja muiden ilotulitteiden voimin. Tätä ei ollut kauheaa herkkua kuunnella kun samalla itse kärsi vatsataudista. Uudesta vuodesta alkoi 5 päivän loma, jonka vuoksi olikin hyvä sauma siirtyä Phanganille päin, bangkokilaisten mukaan kaikki lähtevät noiden juhlapyhien aikaan kaupungista pois!

Seuraavasssa päivityksessä kerron sitten Koh Phanganista!