keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Koh Phangan

Noniin, jatketaanpa matkakertomusta! Pattayalta suunnistimme siis Koh Phangan- nimiselle saarelle, joka sijaitsee Siaminlahdella. Sen vieressä ovat Koh Samui ja Koh Tao, joka on suosittu sukelluskohde. Koh Phanganille mentiin Bangkokista bussilla Chumphoniin, josta taas jatkettiin aamulla lautalla Phanganille. Yöbussin järjestelyjä hiukka kritisoitiin: se lähti Bangkokista klo 20 ja oli perillä satamassa klo 03, jolloin bussi tyhjennettiin ja me odotimme tyhjässä, pimeässä ja kylmässä satamassa klo 07 asti, jolloin lautta lähti. Lautasta hajosi ilmeisesti toinen moottori, joten matka-aika Koh Phanganille venyi yli 7 tuntiin (normaalisti matka kestää 4 tuntia). Perille päästyämme tärkeintä oli vain saada syömistä ja päästä nukkumaan. Bussissa ei tullut paljon nukuttua ja sairastettu vatsatauti vielä heikensi voimia. Tämä oli hetkiä, kun toisen piti ymmärtää olla kyselemättä liikoja.

Ihastuimme Koh Phanganin saareen! Saari on tunnettu biletyssaarena. Lautta olikin täynnä nuoria reppureissaajia. Saarella vietetään Full moon- partyja, half moon partyja, waterfall- partyja ja kaiken maailman partyja! Nuoret ovat innostuineita myös sieniharrastuksesta. Me majoituimme Haad Saladin ja Haad Yaon rannoille, jotka sijaitsevat saaren länsireunalla ja ovat rauhallisempia. Vuokrasimme skootterit ja päivät ajelimme ympäri saarta. M:n kaveri asui Phanganilla Chaloklumissa, joten häntä tuli nähtyä. Chaloklum on pieni kylä saaren pohjoispuolella, jossa on hyviä ravintoloita, etenkin kalaruokaravintoloita. Phanganilla kävimme myös ruoanlaittokurssin, jossa opeteltiin tekemään tom yumia, pad thaita ja vihreää currya. Tästä vielä lisää myöhemmin. Muutaman päivän jälkeen myös ystäväpariskuntani tuli saarelle, joten oli hauska viettää aikaa myös heidän kanssaan!

Haad Salaad

Pikkuiselle Koh Man saarelle pääsi kävellen rannalta

Phanganilla voi käydä katsomassa elefantteja, käärme-esityksiä, vesiputouksia (nyt oli vähäisesti vettä, joten vesiputouksissa ei ollut paljoa nähtävää). Lisäksi saarelta järjestetään sukellusreissuja ja minä kävin snorklaamassa Saladin edustalla ja Mae Haadin edustalla olevan pikkusaaren, Koh Maan, edustalla. Haad Rinissa oli enemmän bilepaikkoja, kuin länsirannikolla. Sinne ne "nuoret" taisivat suunnistaa. Päivät menivät leppoisasti lomaillen ja laiskotellen. Kannattaa vuokrata skootterit saarella. Alkuun liikenne tuntuu hurjalta, mutta nopsaa siihen tottuu. Skootteri tulee paljon halvemmaksi saarella kuin taksi, jolla liikkuminen oli suhteellisen arvokasta. Ja skootterilla näkee paljon enemmän. Pitää vain olla varovainen ja pyytää kypärä! Suurimmalla osalla turisteista ei ollut kypärää ja hirvitti kun näki perheitä, joissa pikkuvauva saattoi olla kantoliinassa äidin sylissä kyydissä. Hurjaa!

Norsuja kävi vähän sääliksi, ne tamppasivat maata hermostuineina kahleissaan

Kävimme ihailemassa auringonlaskua saaren länsipuolella

Näitä "minitemppeleitä" oli talojen edustoilla

Saaren pääkaupungissa, Thong Salasta löytyi ruokakatu

Saaren itäpuolella oli viidakkoa

Saaren länsipuolella oli wipe out

Teimme päiväretken Samuille. Lähdettiin aamupäivän lautalla ja tultiin iltapäivällä takaisin. Ohjelmassa oli lähinnä shoppailua, ostin uuden älypuhelimen reissusta.

Koh Phanganilta matka jatkui lautalla Surathaniin ja sieltä yöjunalla Bangkokiin, josta olikin lento Hanoihin. Hanoin osuus sitten seuraavassa päivityksessä.

Surathanin juna-asemalla

Tällaiset makuuvaunut oli 2- luokassa. Alapenkit levitettiin sängyksi ja yläpeti vedettiin auki. Verho vaan eteen ja hyvää yötä ;)

Thaimaassa palvotaan kuningasta, joka puolella oli kuninkaan kuvia ja lauseita "Long Live The King". Pääministeriin ei olla ihan yhtä tyytyväisiä...