lauantai 23. elokuuta 2014

Kesäloman eka viikko: Kroatia

Eka viikko kesälomaa takana. Suunnitelmissa oli alunperin lähteä kiertämään autolla Pohjois-Norjaa, mutta koska sinne luvattiin sateista ja koleaa keliä, niin meidän suunnitelmamme muuttuivat. Minulla alkoi siis loma viikko sitten ja vielä viime viikon alussa mietittiin, mihin lähdetään. Lopulta päädyttiin Kroatiaan: sinne sai suht edulliset lennot ja sinne oli luvattu hyvää keliä: vajaa 30 astetta ja auringon paistetta! Lisäksi olen jo pitkään halunnut käydä Kroatiassa. Olimme reissussa 6 päivää ja loma kului Splitissä ja Hvarin saarella. Split oli hurmaava pikkukaupunki. Sen keskusta on Unescon maailmanperintökohde: kaupunki on perustettu 300-luvulla, jolloin se on ollut osa Rooman valtakuntaa. Täytyy sanoa, että keskusta oli vaikuttava. Me tykkäsimme kovasti Splitistä. Keskustassa on ihania pikkukujia ristiin rastiin ja joka kujalla kahviloita, leipomoita ja ravintoloita. Split oli erinomainen matkakohde myös tällaisille hyvän ruoan ystäville. Kala ja äyriäiset ovat rannikon herkkuja ja Split ei tuonut pettymystä. Erityisen ihastuneita olimme simpukoihin.

Rantabulevardia

Yhtenä päivänä kävelimme Marjan- puistoon, joka on iso puistoalue aivan keskustan vieressä. Suosittelen erittäin lämpimästi kävelemään vuoren päälle: maisemat ovat huikeat!

Ranta oli täynnä ökyjahteja

Minä kävin Splitin keskustan vieressä olevalla uimarannalla uimassa. Merivesi oli ihanan virkistävää ja meri uskomattomaan turkoosi ja vesi kirkasta!

Lähdimme Splitistä käymään myös Hvarin saarella. Sinne menee Splitistä muutaman tunnin välein autolautat. Menimme Hvarin saarella saaren vanhaan pääkaupunkiin: Stari Gradiin. Vietimme siellä yhden yön, kun paluulento oli aamulla niin piti tulla saarelta pois yöksi. Stari Grad on myös Unescon maailmanperintökohde. Siellä on säilynyt rakennuksia antiikin kreikan ajalta 400 eaa. Kaupunki oli viehättävä ja vuokrasimme myös polkupyörät, joilla kävimme pyöräilemässä 20 km. Matka kuulostaa lyhyeltä, mutta 30 asteen auringonpaahteessa polkeminen ei ollut mitään herkkua. Pyöräilimme Vrboskan kylään, jossa ajattelin käydä jossain rannalla uimassa. Kylän ympärillä olikin nudistirannat, joten tällä tytöllä jäi kyllä alaston uinnit väliin, sen verran rajoittunut ihminen olen ;) Piti käydä sitten uimassa Stari Gradissa.

Pyörämatkallamme pysähdyin muvaamaan viiniköynnöksiä

Loppuun vielä muutama ravintolasuositus Splitiin. Nämä olivat siis sellaisia ravintoloita, joissa me tykkäsimme ruoasta. Split on täynnä ravintoloita, joten tässä vain muutama:

Cevabi- kioski eli hyvää, jugoslavialaista pikaruokaa. Koostuu lämpimästä leivästä, jonka sisällä jauhelihasta tehtyjä cevabi- rullia, paprika- ja tuorejuustokastiketta. Ruokapaikka sijaitsee Uliva sv Kiviza- kadulla. Annoksen hinta oli 18 kunaa eli about 2.5 euroa.

Konoba Marjan- niminen kalaravintola Senjska- nimisellä kadulla. Ravintolan simpukat oli yhdet parhaista ja grillattu kalalajitelma- lautanen herkullinen. Tähän ravintolaan piti tehdä varaus, sen verran suosittu paikka oli. Me teimme varauksen kulkiessamme saman päivän aamuna Marjan- puistoon.

Oyster & Sushi Bar Botu keskustan alueella. Sushit olivat herkullisia, osterit eivät olleet minun juttuni. Sushia rakastavalle erittäin suositeltava ravintola!

Nyt loma jatkuu Etelä-Suomessa. M palasi jo Sallaan, jossa on alkanut karhunmetsästys. Minulla on ohjelmassa nyt mökkeilyä ja ensi viikolla aion pyöriä Tampereella ja nähdä kaikkia kavereita. Viikon päästä perjantaina onkin jo seuraava ulkomaanreissu: Koripallon MM- kisat Espanjassa! Paljon kivaa edessä siis!